Συγκλονιστική φωτογραφία με φλαμίνγκο απορρίπτεται από διαγωνισμό φωτογραφίας γιατί δεν ήταν AI
Στέλλα Πανοπούλου
18/06/2024
Η τεχνητή νοημοσύνη έχει εισέλθει για τα καλά σε όλους τους τομείς της ζωής μας, μεταξύ των οποίων είναι και οι τέχνες.
Το debate σχετικά με την ηθική υπόσταση και την αισθητική αξία της χρήσης AI στις τέχνες καταλαμβάνει μεγάλο χώρο στους καλλιτεχνικούς και τεχνολογικούς χώρους, και διχάζει τους χρήστες του διαδικτύου. Πολλοί καλλιτέχνες έχουν ταχθεί εναντίον της χρήσης τεχνητής νοημοσύνης στις οπτικές τέχνες, αλλά και στη μουσική και στη λογοτεχνία, καθώς οι εφαρμογές AI βασίζονται στην – συχνά μη συναινετική – χρήση ήδη υπάρχοντων έργων αληθινών καλλιτεχνών για να παράξουν τα ιδιαίτερα, όμορφα, και συχνά παράξενα έργα της τεχνητής νοημοσύνης. Από την άλλη, σύμφωνα με τους υπέρμαχους του AI, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να παράξει μοναδικά έργα τέχνης, προσβάσιμα και ανοιχτά στο κοινό, τα οποία δεν θα μπορούσαν να παραχθούν εύκολα χρησιμοποιώντας παραδοσιακά μέσα και τεχνικές.
Στον συγκεκριμένο “γύρο” της διαμάχης μεταξύ παραδοσιακής τέχνης και AI, όμως, νίκησε η πρώτη, σε συνεργασία με την απαράμιλλης αξίας αισθητική της ίδιας της φύσης.
Η φωτογραφία που κέρδισε δύο βραβεία στην κατηγορία AI ενός διεθνούς διαγωνισμού φωτογραφίας απεικονίζει ένα φλαμίνγκο με το κεφάλι του κρυμμένο κάτω από τα φτερά να ξύνει την κοιλιά του και να στέκεται σαν μια ροζ ακέφαλη μπάλα. Θα μπορούσε κανείς εύκολα να φανταστεί τις λέξεις-κλειδιά που ο καλλιτέχνης εισήγαγε στην εφαρμογή AI για να παράξει αυτό το αισθητικά άρτιο αποτέλεσμα.
Παρόλα αυτά, υπάρχει σ’ αυτή την ιστορία ένα παράδοξο: η φωτογραφία δεν ήταν AI, αλλά τραβήχτηκε με μια παραδοσιακή φωτογραφική μηχανή, με αποτέλεσμα να αποκλειστεί από τα Βραβεία 1839 αφού κέρδισε την τρίτη θέση και τον έπαινο της επιλογής του κοινού στην κατηγορία της Φωτογραφίας AI.
Ο διαγωνισμός ο οποίος πήρε το όνομά του από μια από τις πιο καθοριστικές χρονιές στην ιστορία της φωτογραφίας, περιλαμβάνει κατηγορίες όπως: ζώα, αρχιτεκτονική, τοπία, άνθρωποι, φωτοδημοσιογραφία, και νεκρή φύση. Φέτος, συμμετείχαν φωτογράφοι από 55 χώρες, μεταξύ των οποίων και ο Miles Astray, ο οποίος υπέβαλε τη φωτογραφία με το φλαμίνγκο στην κατηγορία AI, με σκοπό να αποδείξει ότι η τέχνη που δημιουργείται από ανθρώπους δεν έχει χάσει τη σημασία της στην εποχή των αλγορίθμων.
Ο Astray εξήγησε στην ιστοσελίδα του: “Αφού είδα πρόσφατες περιπτώσεις εικόνων που έχουν παραχθεί από AI να επισκιάζουν πραγματικές φωτογραφίες σε διαγωνισμούς, σκέφτηκα ότι θα μπορούσα να αναποδογυρίσω αυτή την ιστορία τα μέσα-κάτω και τα πάνω-έξω έτσι όπως μόνο ένας άνθρωπος θα μπορούσε και θα έκανε, υποβάλλοντας μια αληθινή φωτογραφία σ’ έναν διαγωνισμό AI”. Θεώρησε ότι η φωτογραφία με τον τίτλο “Flamingone” ήταν η πιο κατάλληλη γι’ αυτή τη δουλειά “επειδή είναι μια σουρεαλιστική και σχεδόν απίστευτη λήψη, και ταυτόχρονα απόλυτα φυσική. Είναι η πρώτη αληθινή φωτογραφία που κέρδισε βραβείο AI.”
Κριτές από τους New York Times, το Getty Images, τη Maddox Gallery και το Κέντρο Pompidou στο Παρίσι, μεταξύ άλλων, επέλεξαν του νικητές αυτής της χρονιάς. Αφού ο Astray έμαθε ότι νίκησε την περασμένη Τρίτη, ενημέρωσε τους διοργανωτές του διαγωνισμού ότι είχε τραβήξει τη φωτογραφία του φλαμίνγκο που έξυνε την κοιλιά του με μια φωτογραφική μηχανή Nikon D750 DSLR, κάνοντας περιορισμένη επεξεργασία στη συνέχεια.
“Δεν επεξεργάζομαι πολύ τις φωτογραφίες μου και συνήθως το κάνω μόνο για να διορθώσω ό,τι δεν κατέγραψε η κάμερα αυθεντικά,” είπε σε ένα email. “Μου αρέσει να δείχνω τον κόσμο όπως είναι.”
Η Lily Fierman, συν-ιδρύτρια και διευθύντρια των Βραβείων 1839, δήλωσε ότι η διοργάνωση εκτιμά και συμμερίζεται το μήνυμα του Astray, ο οποίος καταχώρισε ψευδώς τη φωτογραφία στην κατηγορία AI. “Συμφωνούμε ότι είναι μια σημαντική, σχετική και καίρια δήλωση,” είπε σε email της. “Παρόλα αυτά, μετά από εσωτερικές διαπραγματεύσεις, αποφασίσαμε να ακυρώσουμε τη συμμετοχή του στην κατηγορία AI, λαμβάνοντας υπόψη τους άλλους καλλιτέχνες που υπέβαλαν τη δουλειά τους”.
Ο Astray αποκάλεσε την απόφαση “απολύτως δικαιολογημένη και σωστή,” προσθέτοντας ότι η υποστήριξη της διοργάνωσης για το μήνυμα που ήθελε να περάσει τον εξέπληξε ευχάριστα.
Ο Miles Astray χρησιμοποιεί καλλιτεχνικό ψευδώνυμο, κι αυτό δεν είναι το πραγματικό του όνομα. Δήλωσε, ακόμα, ότι διατηρούσε τους ηθικούς προβληματισμούς του σχετικά με την παραπλάνηση της κριτικής επιτροπής, κι ότι τους έπαιρνε στα σοβαρά.
“Αλλά ήλπιζα ότι αυτοί οι επαγγελματίες του χώρου καθώς και το κοινό θα έβρισκαν ότι αυτό το χτύπημα στην τεχνητή νοημοσύνη και οι ηθικές προεκτάσεις του υπερέχουν των ηθικών επιπτώσεων του να παραπλανείται ο θεατής, κάτι που, φυσικά, είναι ειρωνικό, γιατί αυτό ακριβώς κάνει το AI,” είπε. “Ελπίζω ότι το γεγονός ότι κέρδισα τόσο την κριτική επιτροπή όσο και την εκτίμηση του κοινού με αυτή τη φωτογραφία δεν ήταν απλά μια νίκη για μένα αλλά και για πολλούς δημιουργούς εκεί έξω”.
Το σίγουρο είναι ότι, για άλλη μια φορά, η παραδοσιακή τέχνη σε συνεργασία με τη φύση έκλεψαν την καρδιά του κοινού.
Με πληροφορίες από Forbes.