string(0) ""

Όταν ένα χαριτωμένο ζώο σε ζωολογικό κήπο γίνεται viral- Ποιοι είναι οι κίνδυνοι από αυτό

Στέλλα Πανοπούλου

16/02/2025

Photo: Instagram

Ένα από τα καλύτερα πράγματα που μπορούν να συμβούν σε έναν ζωολογικό κήπο είναι να γίνει viral κάποιο από τα ζώα του.

Τέτοια παραδείγματα είναι η ιπποποταμίνα-πυγμαίος Moo Deng στην Ταϊλάνδη, η οποία κατέκτησε το ίντερνετ μετά τη γέννησή της τον Ιούλιο του 2024, και κατέληξε να γίνεται brand, με τον Ζωολογικό Κήπο Khao Kheow να πουλάει προϊόντα βασισμένα σε αυτή, και να κυκλοφορεί ακόμα και τραγούδι που υποτίθεται ότι τραγουδάει το ιπποποταμάκι, σε πολλές γλώσσες.

Παράλληλα, ο Pesto, ένα μωρό πιγκουίνος που έτρωγε περισσότερα ψάρια από τους γονείς του ενώ ήταν μόλις μερικών εβδομάδων, έγινε επίσης celebrity του διαδικτύου, με σταρ όπως η Olivia Rodrigo και η Katy Perry να τον επισκέπτονται.

Με την πρώτη ματιά, δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα σε αυτό, καθώς η δημοσιότητα των ζώων αυξάνει την ευαισθητοποίηση σχετικά με τα δικαιώματα και τις ανάγκες τους, σωστά;

Όχι ακριβώς. Τα χαριτωμένα μωρά ζώα επιφέρουν κέρδη στους ζωολογικούς κήπους -αυτό είναι το μόνο σίγουρο. Τα πράγματα αλλάζουν, όμως, όταν τα ζώα μεγαλώνουν και γίνονται λιγότερο χαριτωμένα. Το Ενυδρείο Sea Life της Μελβούρνης ήδη προγραμματίζει την επόμενη φάση της ζωής του Pesto, και καλείται να δώσει απαντήσεις στο κοινό σχετικά με τη νέα εμφάνισή του. Το φυσιολογικό για τους πιγκουίνους-βασιλιάδες είναι να χάνουν τα φτερά τους όταν πλησιάζουν τα πρώτα τους γενέθλια, και να γίνονται εξαιρετικοί κολυμβητές. Ως αποτέλεσμα, πολλοί επισκέπτες δεν τον αναγνωρίζουν, κι αρχίζουν να ρωτάνε γιατί δεν τον βρίσκουν, ή γιατί έχει αλλάξει η εμφάνισή του. Όπως δήλωσε ένας εκπρόσωπος του Ενυδρείου:

“Έχουμε κάποιους επισκέπτες που πιστεύουν ότι τον έχουμε βγάλει τελείως από την κοινή θέα. Η ομάδα περνάει τον περισσότερο χρόνο της δείχνοντάς τον στους επισκέπτες, γιατί πλέον μοιάζει πολύ διαφορετικός”.

Τα εισιτήρια των ζωολογικών κήπων είναι μόνο η αρχή. Πολλοί ζωολογικοί κήποι και ενυδρεία προσφέρουν ιδιαίτερα πακέτα “στα παρασκήνια” ή “γίνε υπάλληλος ζωολογικού κήπου για μια μέρα” σε πολύ υψηλότερες τιμές. Ενδεικτικά, το εισιτήριο στο Ενυδρείο Sea Life της Μελβούρνης ξεκινά από 51$ για τους ενήλικες, ενώ το διαβατήριο των πιγκουίνων, το οποίο περιλαμβάνει μια 45λεπτη ξενάγηση στον χώρο όπου ζουν τα πουλιά και εκεί όπου ετοιμάζεται το φαγητό τους, κοστίζει 199$.

Τα περισσότερα κέρδη, όμως, προέρχονται από τα καταστήματα των ζωολογικών κήπων, όπου πωλούνται μπλουζάκια, λούτρινα, μαγνητάκια, μπρελόκ, παιδικά βιβλία, και άλλα προϊόντα βασισμένα στους celebrities που φιλοξενούνται.

Ο εκπρόσωπος τους Ενυδρείου Sea Life δήλωσε στο CNN ότι η ζήτηση για λούτρινα βασισμένα στον Pesto ήταν τόσο μεγάλη που το ενυδρείο αναγκάστηκε να προχωρήσει σε εισαγωγές από τον υπόλοιπο κόσμο.

Ο Neil Carr, καθηγητής στο Τμήμα Τουρισμού του Πανεπιστημίου Otago στη Νέα Ζηλανδία, δεν εκπλήσσεται από αυτά τα νέα: “Οι ζωολογικοί κήποι ανήκουν στη βιομηχανία της διασκέδασης. Οι επισκέπτες δεν είναι η μόνη πηγή [κέρδους]. Για να βγει κανείς από οποιονδήποτε ζωολογικό κήπο ή ενυδρείο στον κόσμο πρέπει να περάσει από το κατάστημα”.

Ο Carr διαφοροποιεί τα όσα λαμβάνουν χώρα μπροστά στα μάτια των επισκεπτών, και όσα συμβαίνουν στα παρασκήνια. Οι επισκέπτες μπορούν να δουν συγκεκριμένα πράγματα, ενώ πίσω από την αυλαία οι εργαζόμενοι φροντίζουν άρρωστα ζώα και καθαρίζουν τα περιττώματά τους, πράγματα λιγότερο ελκυστικά σε όποιον θέλει να πάρει μια γεύση από τη ζωή των άγριων ζώων.

Παρότι οι επισκέπτες που ενδιαφέρονται να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με την προστασία των ειδών θεωρούν ότι κάνουν κάτι καλό αγοράζοντας μία ξενάγηση στα παρασκήνια των ζωολογικών κήπων, ο Carr υποστηρίζει ότι πρόκειται απλά για μία διαφορετική πλευρά της προπαγάνδας. “Από τη στιγμή που αρχίζουν να έρχονται στα παρασκήνια μεγάλοι αριθμοί ανθρώπων, η διαδικασία γίνεται άλλη μια παράσταση”, δήλωσε.

left arrow
right arrow

“Είναι απλά άλλος ένας τρόπος να κερδίσουν περισσότερα χρήματα. Η πραγματική δουλειά των ζωολογικών κήπων που ενδιαφέρονται για τη διατήρηση και την προστασία της φύσης πραγματοποιείται σε μέρη όπου το κοινό δεν επιτρέπεται να εισέλθει, γιατί μεγαλώνουν ζώα για να τα επανεντάξουν στην άγρια φύση”.

Μια ομάδα για τα δικαιώματα των ζώων βασισμένη στην Αγγλία, η Born Free, προειδοποιεί ενάντια στα ζώα που γίνονται viral:

“Οι ποσότητες των προϊόντων που πωλούνται, η αύξηση στις πωλήσεις εισιτηρίων, ο αριθμός των views στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το ενδιαφέρον των celebrities ωφελεί σημαντικά τον ζωολογικό κήπο, ενώ το ίδιο το ζώο παραμένει σε ένα αφύσικο περιβάλλον αιχμαλωσίας με μικρές ή καθόλου πιθανότητες να επανενταχθεί στην άγρια φύση. Ενώ η προσοχή μπορεί να προχωρήσει στην επόμενη “viral” ατραξιόν, αυτά τα ζώα πιθανότατα θα μείνουν εκεί που είναι για την υπόλοιπη ζωή τους, πολύ μετά αφού η βραχυχρόνια φήμη τους ξεθωριάσει”, έγραψε σε ένα δελτίο τύπου το 2024 η ομάδα Born Free.

“Αντί να επισκεφτείτε έναν ζωολογικό κήπο για να δείτε ένα “διάσημο” άγριο ζώο, η Born Free ενθαρρύνει οποιονδήποτε ενδιαφέρεται γι’ αυτά τα ζώα να μάθει περισσότερα και να υποστηρίξει τη διατήρηση των βιοτόπων τους στη φύση, διεκδικώντας τη βελτίωση της ευζωίας των αιχμάλωτων ζώων, ώστε μια μέρα να μην υπάρχουν πια άγρια ζώα σε ζωολογικούς κήπους”.

Με πληροφορίες από CNN

Σχετικά άρθρα

Η Μόνα Λίζα είναι το πιο καλό σκυλάκι του κόσμου- Θέλει να φύγει από το καταφύγιο και να βρει ένα σπίτι

Γιατί οι γάτες συχνά κάνουν μια γκριμάτσα αποστροφής αφού μυρίσουν κάτι

Say Cheese: Επτά πλάσματα με τα πιο αλλόκοτα και εντυπωσιακά δόντια στον πλανήτη